TO_KONTAKT – 2016
TO_KONTAKT:
Ty–Otoczenie–Kontakt.
Warsztaty teatralno-performatywne
Człowiek staje się Ja w kontakcie z Ty. Pojawia się naprzeciw
i znika, wydarzenia relacji gęstnieją lub rozpraszają się.
A w tej przemienności zarysowuje się i rośnie za każdym razem
świadomość niezmiennego partnera, świadomość Ja.
M. Buber, „Ja i Ty”
Warsztaty adresowane są do młodzieży, osób dorosłych oraz seniorów. Warsztaty odbędą się w trzech terminach (każdy uczestnik może wziąć udział w jednych warsztatach): 11–22.07.2016, 25.07–5.08.2016, 15–26.08.2016. Każdy cykl warsztat.w zakłada codzienną kilkugodzinną pracę indywidualną oraz w grupach. Ich zwieńczeniem będzie Pokaz Żywych Obrazów prezentowany przez uczestników na scenie w ramach Sceny Nocy Letniej. Terminy kolejnych pokazów: 23.07, 6.08, 27.08.
Zgłoszenia: bulwarowa@laznianowa.pl (prosimy w tytule wpisać: „Warsztaty TO_KONTAKT”).
Wyjątkową propozycją w czasie Zalewu Sztuki będą warsztaty TO_KONTAKT prowadzone przez Marcina Kalisza i Dominikę Borkowską. Warsztaty skierowane są do osób, które chcą pracować nad szeroko pojętą umiejętnością kontaktu: do kandydatów do szkół aktorskich, osób amatorsko i zawodowo zajmujących się teatrem oraz wszystkich, którzy chcieliby nabyte umiejętności wykorzystać nie tylko na scenie. Innymi słowy: do uczestniczenia zapraszamy wszystkich, którzy chcą poznać metodę wykorzystywania „kontaktu” w twórczej pracy. Każda praca, a w szczególności twórcza, wymaga od nas „wymiany”, czyli nawiązania kontaktu. Żeby robić to efektywnie niezbędne są ćwiczenia wyobraźni, samoświadomości, improwizacji oraz szeroko rozumiany trening ciała. Trening Kontaktu to nauka zachowania w sobie lekkości i swobody w trakcie pracy twórczej z partnerami i współpracownikami. Natchnienie nie jest magią. Jest stanem uniesienia, który można, a nawet należy w sobie wypracować – za pomocą ćwiczeń aktorskich oraz pracy z ciałem. TO_KONTAKT opiera się na dwóch metodach pracy: warsztacie aktorskim oraz warsztacie ruchowym. Marcin Kalisz za pomocą różnych technik aktorskich zaprezentuje szereg ćwiczeń zaczerpniętych z własnej aktywności w teatrze i z obserwacji pracy wybranych tw.rc.w teatralnych. Z kolei Dominika Borkowska inspiruje się m.in. innowacyjnym językiem ruchu, pracą nad świadomością własnego ciała i wykorzystaniem jego możliwości w ruchu scenicznym, by stworzyć własny warsztat ruchowy. Grupy poprzez możliwość pracy z każdym z prowadzących poznają dialog sztuki, różne podejścia do zagadnienia ciała i kontaktu – tak, by sami mogli świadomie z nich korzystać i odnaleźć się w różnych formach współpracy.
PROWADZĄCY:
Marcin KALISZ – aktor. Absolwent krakowskiej PWST na wydziale aktorskim. Od 2008 do 2014 roku na etacie w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Obecnie wolny strzelec zatrudniony m.in. w Teatrze IMKA w Warszawie. Grał w spektaklach reżyserowanych m.in. przez Jerzego Stuhra, Krzysztofa Jasińskiego, Mikołaja Grabowskiego, Barbarę Wysocką, Wojtka Klemma, Michała Zadarę, Marcina Libera. Od ośmiu lat pracuje i rozwija swoje umiejętności jako pedagog. Uczył w Studium Aktorskim Lart, obecnie zaś prowadzi zajęcia w Drama Studio w Krakowie. Reżyser spektakli „Dwoje na huśtawce” i „Kartoteka” w Teatrze Ludowym – Scena Stolarnia w Krakowie oraz etiudy filmowej „Pokłosie stycznia”.
Dominika Katarzyna BORKOWSKA – choreografka, performerka, absolwentka studium aktorskiego Lart. Studiowała filozofię na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Ukończyła z wynikiem celującym kurs Choreografii Scenicznej na specjalności: Choreografia Tańca Współczesnego, Choreografia Tańca Nowoczesnego. Aktualnie studentka ASP im. E. Gepperta we Wrocławiu (Wydział Malarstwa i Rzeźby, kierunek: Mediacja Sztuki). Od siódmego roku życia trenowała balet i taekwondo. Od 2008 roku związana aktorsko z Teatrem Polskim w Bydgoszczy. Grała w niezależnych spektaklach teatralnych oraz pracowała jako asystent reżysera. Z teatrem związana jest również jako dramatopisarz. Jako choreograf i reżyser realizuje autorskie projekty. Uczestniczka licznych warsztatów performans. Tworząc własny język ciała, wykorzystuje ruch z kolorem i przedmiotami o specyficznej fakturze. W swoich działaniach stawia przede wszystkim na proces i rozwój. Pojęcia, które bada: intymność, relacje, kontakt, energia, rytm, przestrzeń. Jej pseudonim artystyczny to Lis Fin.