Navigation Menu+

MUZYKA 2019

Posted on Cze 14, 2019 by in BULWART 2019, CO SŁYCHAĆ |

fot. Michał Ramus

fot. Michał Ramus

CAPELLA CRACOVIENSIS: NA RAMIONACH GIGANTÓW

Cztery stulecia muzyki klasycznej, absolutni tytani i ich nadzwyczajne arcydzieła, ale także prawdziwa terra incognita – ziemia nieznana, choć w kilku przypadkach całkiem bliska. Siedem inspirujących spotkań, które mogą zmienić życie.

NIEDZIELE 16:00

30.06 | DO ŚPIEWANIA NA WOLNYM POWIETRZU
7.07 | PIKNIK ROMANTYCZNY
14.07 | TERRA INCOGNITA
21.07 | LUDWIG VAN BEETHOVEN: SEPTET ES-DUR
28.07 | DYMITR SZOSTAKOWICZ: KWARTET NR 5, OP. 92,
JOHANNES BRAHMS: KWINTET G-DUR OP. 111
4.08 | FRANZ SCHUBERT: OKTET F-DUR
11.08 | HARMONIEMUSIK
1.09 | ROMANTYCZNE ŚCIEŻKI

GŁOS KOBIET: ŚWIĘTO WANDY

20.07 SOBOTA 18:00 | Joanna Słowińska. Od początku
27.07 SOBOTA 18:00 | Laboratorium Pieśni
3.08 SOBOTA 18:00 | Same Suki
16.08 PIĄTEK 16:00 | Ola Bilińska i BABADAG
18.08 NIEDZIELA 16:00 | Mehehe

NOC JAZZU

13.07 SOBOTA 20:00 | The Best of Max Klezmer Band


30.06 NIEDZIELA 16:00

Do śpiewania na wolnym powietrzu

Ludwig van Beethoven, „Sonata księżycowa” • Felix Mendelssohn-Bartholdy, „Lieder im Freien zu singen” („Pieśni do śpiewania na wolnym powietrzu”) • Franz Schubert, Andante C-dur D. 29 • Robert Schumann, „An die Sterne” op. 141 („Do gwiazd”) • Johannes Brahms, „Geistliches Lied” op. 30 („Wzniosła pieśń”)

Cykl niedzielnych, popołudniowych koncertów otwiera poetycki program, którego trzonem jest zbiór pieśni napisanych z myślą o wykonywaniu ich na wolnym powietrzu. W połowie XIX wieku łączenie muzyki ze świetną poezją (m.in. Eichendorffa, pochodzącego z okolic Raciborza) przynosiło arcydzieła, których ponadczasowe piękno za każdym razem na nowo zaskakuje. Program otwiera jeden z kamieni milowych w historii muzyki – słynna „Sonata księżycowa”, czyli prawdziwe must have każdej prywatnej biblioteki nutowej.

SKŁAD: zespół śpiewaków Capelli Cracoviensis, Wioletta Fluda (fortepian)

Miejsce: Teatr Łaźnia Nowa


7.07 NIEDZIELA 16:00

Piknik romantyczny

Piotr Czajkowski, Serenada C-dur op. 48 • Piotr Czajkowski, Adagio molto Es-dur • Antonín Dvorak, Nokturn B-dur • Piotr Czajkowski, „Elegia na smyczki” • Gustav Mahler, Adagietto z V Symfonii

Nadzwyczajny zestaw pod każdym względem romantycznych utworów. Programowi ujmującego wdzięku dodaje harfa – dzięki swej efemerycznej delikatności. Kulminacją jest Adagietto Mahlera. To jeden z przebojów muzyki klasycznej, ale także most do świata filmu – popularny dzięki „Śmierci w Wenecji” Viscontiego – a więc automatycznie i do literatury: noweli Tomasza Manna „Śmierć w Wenecji”.

SKŁAD: Fanni Nizialowski (harfa), Capella Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus

Miejsce: Teatr Łaźnia Nowa


14.07 NIEDZIELA 16:00

Terra Incognita

Adam Jarzębski, Nova casa. Concerto a 3 • Adam Jarzębski, Sentinella. Concerto a 3 • Tarquinio Merula, Ballo detto Eccardo a due violini e basso • Adam Jarzębski, Canzon prima a 4 • Tarquinio Merula, Ballo detto Pollicio a due violini e basso • Adam Jarzębski, Canzon terza a 4 • Tarquinio Merula, Ruggiero a due violini e basso

Oto prawdziwa terra incognita – ziemia nieznana, choć tak bliska – utwory napisane przez kompozytorów na dworze polskich królów. Ostatnio ukazała się płyta Capelli Cracoviensis z tym niezwykle interesującym repertuarem, potwierdzającym ówczesną silną obecność artystyczną Krakowa i Warszawy w europejskim obiegu artystycznym.

SKŁAD: Agnieszka Świątkowska, Zofia Wojniakiewicz, Beata Nawrocka (skrzypce), Justyna Młynarczyk (viola da gamba), Frank Pschichholz (teorba), Aleksander Mocek (organy / klawesyn)

Miejsce: Teatr Łaźnia Nowa


21.07 NIEDZIELA 16:00

Ludwig van Beethoven: Septet Es-dur

W krakowskiej Bibliotece Jagiellońskiej znajduje się tzw. kolekcja berlińska, obejmująca rękopisy wielu znaczących dzieł najsłynniejszych kompozytorów – między innymi opery Mozarta, symfonie Beethovena, dzieła Bacha, Mendelssohna i wielu innych. Fakt, że dzieła te leżą w krakowskiej bibliotece, zobowiązuje. Dlatego zaprezentujemy „Septet” Beethovena – dzieło o nadzwyczajnej intensywności, a równocześnie nastrojem świetne na niedzielne popołudnie.

SKŁAD: Oscar Arguelles (klarnet), Carles Cristobal (fagot), Jairo Gimeno Veses (róg), Zofia Wojniakiewicz (skrzypce), Jacek Dumanowski (altówka), Konrad Górka (wiolonczela), Michał Skiba (kontrabas)

Miejsce: Teatr Łaźnia Nowa


28.07 NIEDZIELA 16:00

Dymitr Szostakowicz: Kwartet nr 5 op. 92
Johannes Brahms: Kwintet G-dur op. 111

Program przywołujący na myśl znaną maksymę ignoti nulla cupido („nieznane nie nęci”) oraz fakt, że nie buntujemy się przeciwko brzydocie, jeśli nie znamy piękna. Oczywiście trudno znać każdy dobry obraz olejny i każdy piękny wiersz, ale trzeba próbować, bo sztuka to treść życia. Dlatego kwartet Szostakowicza i kwintet Brahmsa – rarytasy warte niedzielnego popołudnia.

SKŁAD: Ensemble C2D2K, Maciej Czepielowski, Jadwiga Czepielowska (skrzypce), Aneta Dumanowska, Jacek Dumanowski (altówka), Teresa Kamińska (wiolonczela)

Miejsce: Teatr Łaźnia Nowa


4.08 NIEDZIELA 16:00

FRANZ SCHUBERT: Oktet F-dur

Oktet Schuberta to rzadkość na scenach koncertowych. Ośmiu artystów wystawionych na próbę przez kompozytora-poetę. Te kilka osób przynosi brzmienie iście orkiestrowe – barwne, a zarazem niezwykle miękkie przez użycie historycznych instrumentów, które wydają się być bardziej śpiewne niż te budowane współcześnie.

SKŁAD: Oscar Arguelles (klarnet), Josep Casadellà (fagot), Dominika Stencel (róg), Robert Bachara, Zofia Wojniakiewicz (skrzypce), Mariusz Grochowski (altówka), Konrad Górka (wiolonczela), Michał Skiba (kontrabas)

Miejsce: Teatr Łaźnia Nowa


11.08 NIEDZIELA 16:00

Harmoniemusik

Muzyka na instrumenty dęte z XIX-wiecznych rękopisów wrocławskich: Christoph Schimpke, Parthia in B • Antonio Rosetti, Parthia in Es • Anonim, Marsch von Kosciuszko • Wofgang Ameadeus Mozart, „Czarodziejski flet” opracowanie fragmentów opery • Chrysogonus Zech, Cassatio ex D • Josef Puschmann, Parthia in Es

W przeszłości – wobec braku systemów nagłośnieniowych – na potrzeby koncertów plenerowych budowano muszle koncertowe lub wykorzystywano kameralne dziedzińce pałacowe, naturalnie wzmacniające dźwięk. Dodatkowo najczęściej muzykę plenerową pisano dla instrumentów dętych, one bowiem najlepiej sprawdzają się na wolnym powietrzu. I stąd unikalny program z wrocławskich archiwów, nawiązujący do bogatej na obszarze Austrii i Czech tradycji ogrodowego muzykowania.

SKŁAD: Ronald Šebesta, Tomasz Dobrzański (klarnet), Dominika Stencel, Marek Kuc (róg), Szymon Józefowski (fagot)

Miejsce: Zalew Nowohucki


1.09 NIEDZIELA 16:00

Romantyczne ścieżki

Niemiecka i francuska pieśń romantyczna. Koncert jako nowy rytuał z okazji rozpoczęcia roku szkolnego – zapraszamy na szczególne, romantyczne popołudnie: najlepsza poezja, najbardziej subtelny język muzyczny. Ambitny 1 września, pomyślany tak, aby w roku szkolnym sięgać jeszcze wyżej.

SKŁAD: André Baleiro (baryton), David Santos (fortepian)

Miejsce: Teatr Łaźnia Nowa

Na ramionach gigantów fot. Tibor Florestan Pluto

Na ramionach gigantów fot. Tibor Florestan_Pluto




MUZYKA: GŁOS KOBIET: ŚWIĘTO WANDY

20.07 SOBOTA 18:00

Joanna Słowińska. Od początku

Pieśń. Cichutko do snu, miłośnie, do tańca, przy śmierci. Kobiecy śpiew – od początku. „Pieśń ludowa to przekaz przeszłych pokoleń. Wspólne śpiewanie, radosne i wyrażające trwogę, jednoczące i określające człowieka względem innych ludzi i względem Boga – to najpełniejszy byt pieśni” (Joanna Słowińska). Joanna Słowińska – jeden z najoryginalniejszych głosów na polskiej scenie muzycznej. Charyzmatyczna pieśniarka o wielkiej scenicznej osobowości. Z solowymi projektami i z zespołem Muzykanci koncertowała w większości krajów Europy, USA, Ameryce Południowej, Azji. Jest laureatką wielu renomowanych festiwali i prestiżowych nagród fonograficznych.

SKŁAD: Joanna Słowińska (śpiew, skrzypce, bęben obręczowy), Malwina Paszek (lira korbowa), Kamila Drabek (kontrabas), Otwarta Grupa Śpiewacza


27.07 SOBOTA 18:00

Laboratorium pieśni

Laboratorium Pieśni – Song Laboratory – to trójmiejski kobiecy zespół pieśniarek. Grupa śpiewa i aranżuje tradycyjne pieśni polifoniczne: ukraińskie, bułgarskie, białoruskie, serbskie, albańskie, bośniackie, polskie, a także gruzińskie, skandynawskie, oksytańskie i wiele innych. Pieśni Świata wykonują zarówno a capella, jak i przy akompaniamencie bębnów szamańskich i innych etnicznych instrumentów (m.in. shruti box, dzwonków, przeszkadzajek, fletu, kalimby, mis, gongu), wnosząc w pieśni tradycyjne nową aranżację, przestrzeń improwizacji głosowych, inspirowanych dźwiękami natury, często intuicyjnych, dzikich, kobiecych.

SKŁAD: Alina Jurczyszyn, Kamila Bigus, Lila Schally-Kacprzak, Iwona Bajger, Magda Jurczyszyn, Alina Klebba, Karolina Stawiszyńska


3.08 SOBOTA 18:00

Same Suki

Same Suki to kobieca formacja folkowa, która gra muzykę kobiet z miasta inspirowaną muzyką ludową. W październiku 2018 ukazał się drugi studyjny album zespołu zatytułowany „Ach, mój Borze”. Punktem wyjścia dla jego powstania były melodie i teksty ludowe – te zasłyszane na podwórku, te nauczone w domu i te znalezione w książkach etnograficznych. Same Suki stworzyły płytę eklektyczną i zaangażowaną we wszystkie ważne dla zespołu sprawy – ekologię, prawa kobiet, miłość, seks, odnajdywanie siebie i swojego głosu.

SKŁAD: Magdalena Wieczorek (wokal, kazoo), Helena Matuszewska (suka biłgorajska, kaszgar, głos z Puszczy, chórki), Patrycja Betley (cajon, bodhran, log drum, baraban, djembe, instrumenty perkusyjne, chórki), Karol Gadzało (gościnnie na kontrabasie)

Same Suki fot. Bartek Muracki

Same Suki fot. Bartek Muracki


16.08 PIĄTEK 16:00

Ola Bilińska i BABADAG

BABADAG to autorska formacja Oli Bilińskiej, w której eksperymentuje z interesującymi ją wątkami i warstwami muzyki tradycyjnej, nadając im formy i brzmienia często zupełnie z tradycją niekojarzone. Efekt to muzyka, którą autorka lubi nazywać „organiczną” – piosenki podskórnie podszyte tradycją, wyrastające z doświadczenia przebywania w naturze, z prób jej zrozumienia. W 2019 roku BABADAG powraca z nową płytą i w nowym składzie – Ola Bilińska zaprosiła do współpracy trzech muzyków z Warszawy oraz trzy wokalistki z Wilna.Litewska Rada Kultury prezentuje niezwykły koncert. Utwory na płycie „Šulinys” (Studnia) to wynik tęsknoty za obecnością baśni i mitu w codziennej, otaczającej nas rzeczywistości.

SKŁAD: Ola Bilińska (głos, gitara elektryczna, syntezator OP-1, looper), Dominyka Kriščiūnaitė (głos, perkusjonalia), Lauksmina Kriščiūnaitė (głos, perkusjonalia, kankles), Raminta Kriščiūnaitė (głos, perkusjonalia), Hubert Zemler (perkusja, balafon, metalofon), Sebastian Witkowski (gitara basowa, syntezator Roland Juno), Igor Nikiforow (głos, gitara elektryczna, perkusja, metalofon)

Koncert współfinansowany przez Litewską Radę Kultury.


18.08 NIEDZIELA 16:00

Mehehe

Duet Mehehe opowiada historie, które zachowały się w wyliczankach, tekstach kupalnockowych, zdaniach magicznych. Ta sama tajemnicza siła przyrody, niezrozumiała, przerażająca i ogromna, która niegdyś motywowała ludzi do tworzenia kultów, zaklęć i zachowań ochronnych, jest dla nas inspiracją do poszukiwań muzycznych, tworzenia dźwięków, kreowania atmosfery. Jak brzmi dojrzewająca wilcza jagoda, gasnący ogień, wąż zrzucający skórę, woda w gardle topielca, kołysany wodą śryź, szadź na gałęziach drzewa, mech porastający kamień?

SKŁAD: Basia Songin (wilk, kankle, drumla, wrzeciona, szepty, zaklinania, śpiew), Helena Matuszewska (złóbcoki, skrzypce, wrzeciona, looper, szepty, zaklinania, śpiew).

Mehehe fot. Bartek Muracki

Mehehe fot. Bartek Muracki




NOC JAZZU

13.07 SOBOTA 20:00

The Best of Max Klezmer Band

Muzyka klezmerska, bałkańska i jazz, okraszone rockowym brzmieniem – to wszystko łączy w sobie Max Klezmer Band. Muzyka niebywale oryginalna i wyjątkowa, o podłożu etnicznym, oczyszczająca, emanująca naturalną energią. Szczerość przekazu, który płynie ze sceny, sprawia, że zespół w przeciągu 20 lat działalności gościł na scenach polskich i światowych (m.in. Słowacja, Niemcy, Austria, Francja, Wielka Brytania, Benin, Węgry, Jamajka). Na koncertach Max Klezmer Band tworzy się magiczna wieź pomiędzy muzykami a publicznością. Cytując recenzję, która pojawiła się w Jazz Radiu: „To muzyka, która budzi refleksje, odkrywa nowe horyzonty i zarazem podnosi poziom adrenaliny u słuchaczy”.

SKŁAD: Michael Jones (skrzypce, ravanhuta, wokal), Krystian Jaworz (fortepian), Aleksander Papierz (saksofon), Michał Pejker (perkusja), Max Kowalski (kontrabas), Andrzej „Czop” Czoper (akustyk)

Noc Jazzu 2018

Noc Jazzu 2018


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury.

468 ad

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress